Search

Λύθηκε το «μυστήριο» με το που πηγαίνουν τα έσοδα από τα διόδια της Εγνατίας!

   Δεν είναι λίγες οι φορές που οι χρήστες τις Εγνατίας Οδού αναλογίζονται, βλέποντας την κακή κατάσταση του οδοστρώματος σε πολλά σημεία, πού πηγαίνουν τα χρήματα από τα διόδια που βρίσκονται διάσπαρτα σε όλο το μήκος της Οδού. Πόσο μάλλον όταν τα τελευταία χρόνια, η οικονομική επιβάρυνση για τη διάσχιση της Εγνατίας έχει αυξηθεί δραματικά, λόγω της αύξησης των σταθμών διοδίων. Την απάντηση σε αυτό το ερώτημα δίνει ο Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού με ανακοίνωσή του, που αποκαλύπτει πως τα τελευταία χρόνια λόγω εκκρεμούς αστικής φύσεως δικαστικής διαμάχης  με συστημική τράπεζα ενεχυριάζεται το σύνολο σχεδόν των εσόδων διοδίων της Εγνατίας Οδού.

Αναλυτικά η ανακοίνωση των εργαζομένων:

   «Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» βρίσκεται σε μια απίθανη για τα ελληνικά δεδομένα οικονομική διένεξη με την Τράπεζα Πειραιώς, δεδομένου ότι για ένα δάνειο 250 εκ. ευρώ που πήρε η πρώτη το 2006, έχει πληρώσει μέχρι σήμερα άνω των 320 εκ. ευρώ ενώ η τράπεζα εξακολουθεί να δεσμεύει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων των σταθμών διοδίων.

   Την προηγούμενη εβδομάδα συζητήθηκε στο Πρωτοδικείο Αθηνών η αγωγή της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» κατά της Τράπεζας, με την οποία ζητά την ακύρωση της πρόωρης καταγγελίας δανειακής σύμβασης ύψους 250εκ.ευρώ που είχε συναφθεί μεταξύ τους.  Επισημαίνουμε ότι η καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους της Τράπεζας έγινε το 2010, χωρίς να έχει μεσολαβήσει κάποια καθυστέρηση εκ μέρους της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και παρά το γεγονός ότι οι δόσεις εισπράττονταν κανονικά, ενώ αναπροσάρμοσε το επιτόκιο κοντά στο 3,2% από το αρχικό 0,7% που ίσχυε για τα πρώτα έξι χρόνια.

   Μέχρι σήμερα η Τράπεζα έχει πρόωρα εισπράξει, με το αναθεωρημένο επιτόκιο, όλες τις προβλεπόμενες από τη σύμβαση δόσεις (η οποία έληγε το 2022), με αποτέλεσμα η συνολική οικονομική επιβάρυνση για την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να υπερβαίνει το ποσό των 100εκ. ευρώ, λόγω της μονομερούς διαμόρφωσης δυσμενέστερων όρων αποπληρωμής του δανείου.

   Επί της ουσίας η Τράπεζα, που από το 2010 έχει ενεχυριάσει το σύνολο σχεδόν των εσόδων διοδίων της Εγνατίας Οδού, εισπράττει χρήματα που πληρώνουν οι χρήστες της οδού, τα οποία κανονικά προορίζονται για τη συντήρηση, λειτουργία και βελτίωση του αυτοκινητόδρομου. Η αποστέρηση των εσόδων διοδίων από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», πέραν της προφανούς υποχρηματοδότησης της διαχείρισης του αυτοκινητόδρομου, δημιουργεί σοβαρότατα λειτουργικά προβλήματα και στην ίδια την εταιρεία για την εκπλήρωση των σκοπών της.

   Θεωρούμε ότι η υπόθεση αυτή, σε συνδυασμό με τη μακροχρόνια δέσμευση των εσόδων, πλήττει βάναυσα το Δημόσιο Συμφέρον, αφενός διότι στερεί από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έσοδα που θα συνεισέφεραν στην αναγκαία βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών  ποιότητας και ασφάλειας της οδού, αφετέρου διότι η ίδια (και κατ’ επέκταση το Ελληνικό Δημόσιο) καλείται να πληρώσει ένα πρόσθετο χρηματικό ποσό που θα μπορούσε να διατεθεί σε νέα αναπτυξιακά έργα.

Share it