Μετά από καθυστέρηση σχεδόν δέκα ημερών, «ξεκόλλησε» το αίτημα κήρυξης τριών δημοτικών ενοτήτων του νομού Ροδόπης σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Θυμίζουμε ότι στο μέσον της περασμένης εβδομάδας έκαναν την εμφάνισή τους τα προβλήματα από την κακοκαιρία.
Γι’ αυτό έκαναν το αίτημα
Τα προβλήματα στο ν. Ροδόπης έχουν τρεις κατευθύνσεις:
Πρώτον, σε αγροτικές καλλιέργειες, όπου εκεί κινείται η διαδικασία εκτιμήσεων και μετά αποζημιώσεων από τον ΕΛΓΑ.
Δεύτερον, σε περιουσίες των κατοίκων (όπως σπίτια και καταστήματα τα υπόγεια των οποίων πλημμύρισαν και καταγράφηκαν επίσης καταστροφές σε τζάμια, σκεπές, αυλές, κλπ), όπου εκεί κινείται η διαδικασία καταγραφών των ζημιών και μετά αποζημιώσεων από τους κατά τόπους Δήμους.
Τρίτον, στους Δήμους Ιάσμου και Μαρωνείας – Σαπών κρίθηκε απαραίτητη η κήρυξή τους σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Το νέο status quo των δημοτικών ενοτήτων Ιάσμου, Σαπών και Μαρώνειας επιτρέπεται να κινηθούν διαδικασίες, προκειμένου να εξασφαλιστούν κονδύλια για την επιδιόρθωση δημόσιων υποδομών που επλήγησαν από την κακοκαιρία, κυρίως αγροτικής οδοποιίας, αλλά και αστικής οδοποιίας, μεταξύ άλλων.
Η απόφαση
Ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας κήρυξε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας: τη Δημοτική Κοινότητα Τύρναβου, τη Τοπική Κοινότητα Αργυροπουλίου, την Τοπική Κοινότητα Δένδρων, τη Δημοτική Κοινότητα Αμπελώνα και την Τοπική Κοινότητα Δελερίων της Π.Ε. Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας τη Δημοτική Ενότητα Αντιρρίου και τη Δημοτική Κοινότητα Ναυπακτίας της Π.Ε. Αιτωλοακαρνανίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τη Δημοτική Ενότητα Μαρωνείας και Σαπών, τη Δημοτική Ενότητα Ιάσμου της Π.Ε. Ροδόπης και τη Δημοτική Ενότητα Μύκης της Π.Ε. Ξάνθης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, για την αντιμετώπιση των εκτάκτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών που προέκυψαν από έντονα καιρικά φαινόμενα (έντονες βροχοπτώσεις και πλημμύρες) που εκδηλώθηκαν στις 10-11 & 14-07-2019 στις παραπάνω περιοχές.
Γιατί καθυστέρησε η απάντηση
Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας ορίζεται στο άρθρο 2 παρ. 4 του Ν.3013/2002. Αρμόδιο όργανο για την έκδοση της απόφασης κήρυξης μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας στις περιπτώσεις περιφερειακών και τοπικών καταστροφών μεγάλης και μικρής έντασης, είναι ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας.
Προηγήθηκε, ως απαιτείται, αίτημα των δημάρχων προς τον περιφερειάρχη ΑΜ-Θ Χρήστο Μέτιο, ο οποίος με την σειρά του κατέθεσε το αίτημα στον γ.γ. πολιτικής προστασίας.
Ο λόγος που η κήρυξη των τριών πληγεισών δημοτικών ενοτήτων του νομού Ροδόπης άργησε, αφορούσε στις εκλογές. Έπρεπε πρώτα να τοποθετηθεί επίσημα ο γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, προκειμένου να ληφθεί σχετική απόφαση. Η αργοπορία ωστόσο δεν επηρεάζει άμεσα τους πολίτες, καθώς πρώτον η απόφαση έχει αναδρομική ισχύ από την ημέρα της κακοκαιρίας και δεύτερον, οι αποζημιώσεις καλλιεργειών προχωρούν μέσω ΕΛΓΑ και περιουσιών μέσω Δήμων. Άρα, πολύ απλά, η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας είναι ένα εργαλείο, προκειμένου να εξασφαλιστούν με πιο fast track διαδικασίες χρήματα για τις τρεις αυτές δημοτικές ενότητες, προκειμένου να επαναφέρουν δημόσιες υποδομές, ιδίως αγροτική και αστική οδοποιία, που επλήγησαν από την κακοκαιρία.
Εδώ κρίνεται σκόπιμο να διευκρινιστεί ότι η κήρυξη μιας περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας από την γ.γ. Πολιτικής Προστασίας, σύμφωνα με όσα ο νόμος ορίζει, δεν αποτελεί προϋπόθεση για την ενεργοποίηση ειδικότερων νομοθετικών ρυθμίσεων σχετικών με την καταβολή αποζημιώσεων και δανείων σε πληγέντες (οριοθέτησης μιας περιοχής ως πυροπαθούς, πλημμυροπαθούς, σεισμοπαθούς, κλπ).
Πηγή: xronos.gr