Το καλοκαίρι σιγά-σιγά φτάνει στο τέλος του και η προετοιμασία των μαθητών για τις επερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις έχει ήδη ξεκινήσει παρά το αίσθημα αβεβαιότητας που κυριαρχεί για το αν και πότε θα ανοίξουν τα σχολεία και για τον τρόπο διεξαγωγής των μαθημάτων. Ανάμεσα στους υποψηφίους υπάρχουν και μαθητές οι οποίοι επιθυμούν να εισαχθούν στην γυμναστική ακαδημία (ΤΕΦΑΑ), παρόλα αυτά λίγοι είναι εκείνοι που λειτουργούν μεθοδικά και προγραμματισμένα, δίνοντας βάση στα μαθήματα χωρίς όμως να παραμελούν τα αθλήματα.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, ξετυλίγοντας βήμα-βήμα το μίτο των ΤΕΦΑΑ. Ένας μαθητής ο οποίος επιθυμεί να γίνει φοιτητής της γυμναστικής ακαδημίας θα πρέπει να διαγωνιστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις μαζί με όλους τους υπόλοιπους υποψηφίους (θυμίζω πως υπάρχει δυνατότητα και από τις 4 κατευθύνσεις του γενικού ημερήσιου λυκείου να διεκδικήσει κανείς μία θέση στα ΤΕΦΑΑ) και στην συνέχεια να διαγωνιστεί σε 3 διαφορετικά αγωνίσματα συγκεντρώνοντας μόρια, με το άριστο να αγγίζει τα 4000 μόρια, ενώ δεν υπάρχει κάποιο κατώτατο όριο που ο υποψήφιος θα πρέπει να υποχρεωτικά να υπερβεί, αλλά η φυσική του παρουσία και η συμμετοχή του κρίνεται απαραίτητη. Τα μόρια από γραπτά και αθλήματα στην συνέχεια προσμετρούνται αθροιστικά δημιουργώντας τον τελικό βαθμό.
Τα αγωνίσματα αυτά είναι για τους άνδρες :
1) δρόμος 400μ.
2) άλμα εις μήκος
3) σφαιροβολία (6kg)
4) κολύμβηση 50μ. ελεύθερο
Ενώ για τις γυναίκες :
- δρόμος 200μ.
- άλμα εις μήκος
- σφαιροβολία (4kg)
- κολύμβηση 50μ. ελεύθερο.
Ο διαγωνιζόμενος επιλέγει 3 από τα 4 αγωνίσματα και διαγωνίζεται σε αυτά. (αναλυτικά οι κλίμακες βαθμολόγησης θα βρίσκονται κάτω από το κείμενο).
Αυτά όσον αφορά το τι θα συναντήσει ο υποψήφιος σπουδαστής, όμως τι πραγματικά θα πρέπει να κάνει κανείς ώστε να συγκεντρώσει έναν μεγάλο αριθμό μορίων από τα γραπτά του, αλλά και από τα αγωνίσματα στα οποία θα διαγωνισθεί ;
Αρχικά θα πρέπει να διαβάζει, να διαβάζει με πρόγραμμα, να διαβάζει σε όλη την διάρκεια της χρόνιας χωρίς υπερβολές προς πάσα κατεύθυνση, οι οποίες είναι ικανές να τον οδηγήσουν στην αποτυχία . Ακούγεται βαρετό, εκνευριστικό και για κάποιους ίσως δύσκολο, ιδιαίτερα όταν τα περισσότερα μαθήματα στα οποία θα διαγωνισθεί ο κάθε μαθητής της κάθε κατεύθυνσης είναι αρκετά μακριά από αυτά που θα συναντήσει μέσα στην σχολή, όμως αυτό είναι το σύστημα και οφείλει να το ακολουθήσει, εάν πραγματικά επιθυμεί να εισαχθεί στην γυμναστική ακαδημία. Το διάβασμα είναι αυτό που θα καθορίσει στον μεγαλύτερο βαθμό το τελικό αποτέλεσμα, καθώς ακόμα και το άριστο να επιτύχει κανείς στο αθλητικό κομμάτι, δεν επαρκεί. Από την άλλη πλευρά όμως, δεν θα πρέπει να υποτιμήσει και το αθλητικό κομμάτι, βασιζόμενος μόνο στα μαθήματα ή υπερεκτιμώντας τις δυνάμεις του και θεωρώντας πως με ελάχιστη ή και καθόλου προσπάθεια θα συγκεντρώσει έναν ικανοποιητικό αριθμό μορίων από τα αγωνίσματα.
Στο αθλητικό κομμάτι τώρα ένα αρκετά ταλαντούχο άτομο εάν προσπαθήσει μία ολόκληρη χρονιά, χωρίς να κάνει διακοπές, πάντα υπό την καθοδήγηση και αυστηρή επίβλεψη κάποιου αρμόδιου προπονητή ή γυμναστή έχει την δυνατότητα να επιτύχει από 2500 μέχρι και 3300 μόρια. Τα παραπάνω μόρια ή ακόμα και το άριστο για να επιτευχθούν πέρα από ταλέντο και δουλεία, θα πρέπει ο μαθητής αυτός να έχει μία ιδιαίτερη σωματοδομή που θα του επιτρέψει να είναι άριστος σε αγωνίσματα διαφορετικά μεταξύ τους, όπως για παράδειγμα είναι τα 400μ. και η σφαιροβολία, πράγμα εξαιρετικά σπάνιο.
Από εκεί και πέρα ακόμα και ένα παιδί με λιγότερο ταλέντο και αρκετή προσπάθεια μέσα σε μία σεζόν θα καταφέρει να συγκεντρώσει από 1000 έως 2500 μόρια. Και στις 2 περιπτώσεις τα μόρια είναι αρκετά και μπορούν να επηρεάσουν καθοριστικά τον τελικό βαθμό. Τέλος εάν κάποιος δεν μπορέσει να συγκεντρώσει τουλάχιστον 1000 μόρια είτε δεν προσπάθησε αρκετά, είτε υστερεί αρκετά σε σωματικές ικανότητες, επομένως κατά την άποψη μου κρίνεται απαραίτητο να αναθεωρήσει την επιλογή του να εισαχθεί σε μία τέτοια σχολή η οποία σε μεγάλο βαθμό είναι πρακτική.
Οι κλίμακες βαθμολόγησης των αθλητικών επιδόσεων οι οποίες υπάρχουν έχουν ως στόχο να αξιολογήσουν τις αθλητικές ικανότητες, αλλά και την προσπάθεια που κατέβαλε ο εκάστοτε υποψήφιος όλη την χρονιά και να τον ανταμείψουν με ένα ορισμένο αριθμό μορίων αντάξιο της προσπάθειας του και των δυνατοτήτων του, δεν είναι εξωπραγματικές και είναι τρομερές, είναι φτιαγμένες έτσι ώστε να ανταμείψουν όχι μόνο τον αθλητικά ταλαντούχο, αλλά και αυτόν που πραγματικά μόχθησε.
Κλείνοντας, θα ήθελα να αφήσω ένα μήνυμα προς τους υποψηφίους που επιθυμούν να εισαχθούν στην γυμναστική ακαδημία, αλλά και γενικότερα στους υποψηφίους. Αναζητήστε μια σχολή που σας εκφράζει, μια σχολή που θα σας κάνει να αγαπήσετε πραγματικά το αντικείμενο της, μια σχολή που θα σας κάνει τον άνθρωπο που ονειρευτήκατε και στην συνέχεια προσπαθήστε με όλο σας το είναι, να καταφέρεται να γίνεται ένας εκ των φοιτητών της, μην φτάσετε στο σημείο μετά τις εξετάσεις να πείτε πως είχα ακόμα να δώσω, μπορούσα αλλά και δεν προσπάθησα αρκετά. ΜΗΝ πάτε σε μία σχολή που θέλουν οι γονείς σας, που θέλει ο περίγυρος, που απλά και μόνο είναι <<καλή>> σχολή, πάτε εκεί που θέλετε πραγματικά, κι ακόμα αν δεν ξέρετε τι πραγματικά θέλετε αναζητήστε, δείτε, ψάξτε, αναρωτηθείτε το πως και το γιατί και να είστε σίγουροι πως κάτι θα βρεθεί.
Του Γιώργου Ματζαρίδη