«Το Κίρκοβο αναγεννήθηκε με το άνοιγμα των συνόρων στο συνοριακό σημείο Μακάζας και την άρση της υποχρεωτικής καραντίνας». Με αυτά τα λόγια μεγάλο βουλγαρικό ΜΜΕ καλωσορίζει τους Έλληνες, οι οποίοι έχουν κινήσει ξανά την αγορά στη γειτονική μας πόλη.
Η απουσία Ελλήνων καταναλωτών είχε φέρει δύσκολες ημέρες στην αγορά του Κίρκοβο επί lockdown, καθώς -όπως εκτιμούν επαγγελματίες της γείτονος- κατά τη διάρκεια της καραντίνας οι πωλήσεις καπνού και αλκοόλ έπεσαν κατά περίπου 60%. Αισθητή ήταν και η μείωση στην αγορά καυσίμων, αλλά και σε είδη σούπερ μάρκετ μεταξύ άλλων, στη γειτονική πόλη.
Το άνοιγμα των συνόρων έφερε τόνωση στην αγορά του Κίρκοβο. Όπως μεταδίδει με ρεπορτάζ του το βουλγάρικο 24rodopi.com οι Έλληνες γέμισαν την επαρχία ξανά και το ευρώ ξοδεύεται κυρίως σε πέλλετ, κατασκευαστικά υλικά, τυχερά παιχνίδια και καύσιμα. Πάντως, η κίνηση δεν είναι αντίστοιχη με την περσινή -τέτοια εποχή στη Βουλγαρία- κάτι που αποδίδεται στην πιο αργή διέλευση από Νυμφαία και στην ύπαρξη του κορωνοϊού που φοβίζει κάποιους διερχομένους.
Εν πάση περιπτώσει, οι επαγγελματίες του Κίρκοβο καλώς πράττουν, προκειμένου να κινήσουν την τοπική τους αγορά, προσφέροντας μία σειρά αγαθών και υπηρεσιών πολύ φθηνά στους Έλληνες.
Τί (δεν) κάνει η ελληνική Πολιτεία
Το ερώτημα, όμως, δεν είναι τι κάνουν οι Βούλγαροι επαγγελματίες, αλλά τι κάνει η ελληνική Πολιτεία για να σταματήσει (ή -πιο ρεαλιστικά- να περιορίσει) την οικονομική «αιμορραγία» συνορευουσών πόλεων με χώρες με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές, όπως η Κομοτηνή με τη Βουλγαρία.
Επίσης, η επιλογή των Ελλήνων να κάνουν τις αγορές τους εκτός χώρας, μπορεί μεν να καταγραφεί, αλλά όχι να επικριθεί, με δεδομένες τις άδειες τσέπες, που… άδειασαν ακόμη περισσότερο τους μήνες της καραντίνας.
Αυτό όμως που επίσης καταγράφεται, είναι ότι το άνοιγμα των συνόρων έχει γίνει ήδη αισθητό στην αγορά της Κομοτηνής, σε αρκετούς οικονομικούς κλάδους, με το παράδειγμα των πρατηριούχων υγρών καυσίμων να είναι χαρακτηριστικό. Όπως πληροφόρησε μέσα από το ράδιο Χρόνος 87.5fm ο πρόεδρος των πρατηριούχων υγρών καυσίμων ν. Ροδόπης Χρήστος Ταπατζάς, προ της καραντίνας λουκέτο έβαλαν άλλα τρία βενζινάδικα, ενώ ένα ακόμη βενζινάδικο κατέβασε ρολά την περασμένη εβδομάδα.
«Επιβεβαιώθηκαν οι ανησυχίες μας. Με το άνοιγμα των συνόρων είδαμε έναν μεγάλο αριθμό συμπολιτών μας να επισκέπτεται τη γειτονική χώρα, για να φουλάρουν με καύσιμα τα αυτοκίνητά τους και όχι μόνο, γιατί ακούμε ότι πλήττονται και άλλοι ελεύθεροι επαγγελματίες της πόλης μας», δήλωσε, αν και ξεκαθάρισε ότι «δεν πρέπει να σταθούμε στο ότι ψωνίζει εκεί ο κόσμος, αλλά στο τι κάνουμε εμείς ως κράτος, για να κρατήσουμε τον κόσμο».
Η πρόταση που διεκδικούν εδώ και τρία χρόνια περίπου οι πρατηριούχοι του νομού -κι έχει φτάσει και στη Βουλή μέσω του Ιλχάν Αχμέτ- είναι η καθιέρωση ενός ειδικού φόρου κατανάλωση στα καύσιμα. Επ’ αυτού, ο κος Ταπατζάς καλεί σε συστράτευση και τους τρεις βουλευτές του νομού, «για να κατεβάσουμε όλοι μαζί το θέμα», με την ελπίδα ότι η ενότητα ενδέχεται να φέρει καλύτερα αποτελέσματα. Μάλιστα, ο πρόεδρος των πρατηριούχων εξήγησε ότι αυτός είναι «ένας αγώνας για όλο το νομό», ώστε να μην κλείσουν μαγαζιά, να μην οδηγηθούν κι άλλοι εργαζόμενοι στην ανεργία και να μην γίνεται διαρροή χρήματος προς τη Βουλγαρία (με τις εκεί αγορές αλλά και με τη μη απόδοση φόρων στην Ελλάδα).
Όπως έχει καταγραφεί και στο παρελθόν (και αποτελεί και μέρος της κοινοβουλευτικής ερώτησης) κατά το πρότυπο της Οδηγίας 2003/96 μπορεί να δημιουργηθεί ένα σύστημα έκπτωσης καυσίμων ανάλογο της Τεργέστης και για την Ροδόπη.
Το ζήτημα της διασυνοριακότητας για το οποίο πολλά έχουν γραφτεί, θα συνεχίζει ν’ απασχολεί την Κομοτηνή για πολλά ακόμη χρόνια. Κι ενώ -αναμφισβήτητα- η Β. Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένων και των παραλίων του ν. Ροδόπης) έχει κερδίσει πάρα πολλά στον τουρισμό της χάρη στον κάθετο άξονα, η ενδοχώρα -και ιδίως πόλεις με τα χαρακτηριστικά όπως η Κομοτηνή- έχουν να αντιμετωπίσουν ένα δύσκολο, διασυνοριακό, μέλλον, όπως άλλωστε προμηνύουν τα λουκέτα των τελευταίων ετών.